Asuntojen rakentaminen Malmin lentokentälle toisi lisää töitä myös vantaalaisille.
Kirjoitukseni Vantaan Sanomissa 22.3.2016:
Asuntojen rakentaminen Malmin lentokentälle toisi lisää töitä myös vantaalaisille.
Pääkaupunkiseudulla on noin 20000 asunnon vajaus. Erityisesti kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja pitäisi kiireesti saada lisää. Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen lisärakentamista ovat vaatineet vuokralaisjärjestöt, Helsingin kauppakamari ja eri poliittiset puolueet Keskustaa lukuun ottamatta. Nyt Keskusta näyttää käyneen jopa hyökkäykseen pääkaupunkiseudun kasvua vastaan, naamioiden kielteiset pyrkimyksensä Malmin lentokentän säilyttämisen puolustamisen kaapuun.
Lentokentän alueelle saataisiin rakennettua asunnot yli 20000 ihmiselle, joka olisi merkittävä lisä pääkaupunkiseudun asuntopulaa torjuttaessa. Asuntotuotannon lisääminen hillitsisi myös asuntojen hintojen rajua kasvua, jotka hinnat ovat jo karanneet sellaiselle tasolle, että ei yksin pienipalkkaiset ihmiset, vaan monet keskituloisetkaan eivät kykene hankkimaan asuntoa pääkaupunkiseudulta. Se, että he joutuvat hankkimaan asunnon etäämmältä, vaikka käyvät töissä pääkaupunkiseudulla, puolestaan lisää turhia liikenneruuhkia tällä alueella.
Mitä sitten lentokenttään keskellä asutusta tulee, niin kyllä se on melkoinen meluhaitta ja jopa turvallisuusriski.
Mitään asiallista syytä ei siis ole Malmin lentokentän toiminnan jatkamiseen ole, Keskustan pelin politiikka on sitten jo eri asia.
Jari Jääskeläinen
varavaltuutettu
Rakennusliiton hallituksen jäsen
kuntavaaliehdokas vas
Lex Malmi ei suinkaan ole Keskustan hanke vaan puolueista riippumattomien, ei-lentäjien käynnistämä ja 56067 kansalaisen allekirjoittama. Se, että aloite saavutti vaaditut 50000 kannattajaa toiseksi nopeiten siihen asti tehdyistä kansalaisaloitteista, osoittaa että kentän säilyttämisen kannatus on erittäin laajaa – yli puoluerajojen.
Väite Malmin aiheuttamasta turvallisuusriskistä jää kirjoituksessa valitettavasti perustelematta. Ei ihmekään, sillä kentän 80-vuotisen historian ajalta ei kentän ulkopuolisille aiheutettuja vahinkoja ole osoittaa. Mitä meluhaittoihin tulee, arvostavat alueen asukkaat Malmin lentokenttää Helsingin kaupungin tekemän selvityksen perusteella yhtenä Helsingin hiljaisista alueista. Lahdentien kohina koetaan lentotoimintaa häiritsevämpänä.
Lentokentän alue on alle puolet Malmin 310ha suunnittelualueesta . Juuri tuolla varsinaisella kenttäalueella ovat kuitenkin ne syvimmät savikot, joiden ansiosta sen (verovaroista maksettavat) esirakentamiskustannukset ovat kaksinkertaiset verrattuna sitä ympäröiviin alueisiin. Kipeästi kaivattujen kohtuuhintaisten asuntojen rakentaminen kentän alueelle vaikuttaa käytännössä mahdottomalta, koska FCG on todennut jo 2015, että yleiskaavan mukainen rakentaminen alueelle ei ole taloudellisesti toteutettavissa. Herättääkin ihmetystä, miksi moista verovarojen tuhlausta puolletaan vasemmiston taholta.
Sen lisäksi, että asuntorakentamisen keskittäminen alueen laidoille mahdollistaisi ilmailutoiminnan jatkumisen sen tuomine työpaikkoineen ja turvaisi kentän kulttuuriympäristö- ja luontoarvot, vapauttaisi se myös verovaroja kohtuuhintaisille asunnoille yleiskaavan muilla alueilla. Kaavavarantoahan yleiskaavaan on merkitty arvioituun tarpeeseen verrattuna kaksinkertainen määrä, joten vaihtoehtoja asuntojen sijaintipaikoiksi on jo olemassa. Tämä olisi todellinen Win-win-win-win-ratkaisu (asuntorakentaminen, ilmailu työpaikkoineen, kulttuuriperintö, alueen luontoarvot)
Helsingissä ei tule olemaan yhtään vähempää asukkaita vuonna 2050, vaikka ilmailu Malmilla jatkuukin. Pitääkin esittää kysymys, kumpi on arvokkaampi, monimuotoisempi ja kansainvälisessä, kaupunkien välisessä kilpailussa parempi; 861.000 asukkaan kaupunki kansainvälisellä vapaan aikataulun liikelentokentällä vaiko ilman. Yleiskaavan varannossa on kaksi kertaa enemmän tilaa kuin mitä arvioidaan tarvittavan. Malmin sulkeminen ei todellakaan ole millään tavoin välttämätöntä, sen säilyttämistä puoltavat sen sijaan moninaiset seikat, kuten Lex Malmin perusteluosiosta käy ilmi. Suosittelen todella lämpimästi aloitteen perusteluihin perehtymistä ennen mielikuviin, oletuksiin ja ennakkoluuloihin perustuvien mielipiteiden esittämistä.